Bila Brain Nak Baca

الخميس، 19 يناير 2012

PERFECT...


      Sometimes,bila aku tengok orang cantik,pandai,dan kaya..aku selalu tertanya2..Eh bila lah agaknya aku nak jadik macam ni?Bila aku tengok Emma Watson dalam majalah galaxie dulu (majalah hollywood time zaman jahiliyyah aku),aku nak sangat jadik cantik + pandai mcm  dia mahupun natalie portman yang masuk universiti terkemuka dunia.Isy3..manusia mmg penuh dengan keinginan.Aku x mo jadi hot,tapi aku cuma nak jadik cool.Bagi aku hot dengan cool,lebih baik cool.Sebab hot kena pasang aircond yang mahal,sedangkan cool cuma memerlukan saratoga mahupun heater yang berharga 50 genaih bersamaan 25 ringgit msia.Okey,aku merepek saja.Manusia mmg byk nafsu,tgok lamborghini or skyline,punyala nak buat ayat perasaan..Eh ni keta akulah.Dia pinjam ja.Perasan btol.Sapa 2?Aku la salah satu orang yang perasaan 2.Tapi yang buat aku jelez skali,bila aku tengok kawan aku lena time lecture,tapi pandai tahap Albert Einstein.

     Dulu masa aku kat PASUM,okey oleh sebab aku rindukan PASUM makanya aku nak tulis penuh (Pusat Asasi Sains Universiti Malaya),aku ad sorang kawan.Dia ex KYS resident.Dalam kelas dia selalu lena..x kiralah time organic chemistry ka,inorganic chemistry ka,calculus yang tahap susah tahap ketaq kaki tangan ka,or hatta time physics yang lecturer hensem ajaq dia selalu lena.Tapi bila time buat soalan tutorial,pergh..Most of the questions yang tahap menjana minda semua dia boleh jawab.Aku x taulah dia makan apa.Yang pastinya,dia mmg gifted.Bila hari minggu pulak,dia x pernah x kuaq PASUM.Klo weekend dia akan lepak kat midvalley,Mcorp Mall,Sunway Pyramid,Times Square,Mines and seangkatan dengannya..Serious,aku jelez gila.Nak compare ngan aku..huhu..Aku klo x paham,dok langut saja tengok muka lecturer.Time hari minggu sangat jaranglah aku keluaq,sebab klo aku keluaq,aku mesti x siap punyalah tutorial.Aku bukan pandai pun.So kenalah pi tnya plus tiru depa yang tau mcm mana nak solve soalan calculus.Selalunya,aku akn tiru kawan aku klo subjek calculus.Haha.Sebab aku rasa calculus sgt susah.Harap x tau sgt,aku malas nak pikiaq,makanya aku tiru saja.Aku bukan apa,nak jimat masa saja.Masa kan Emas?Makanya,aku sgtlah menghargai masa.
       
   Aku selalu rasa,depa x usaha tera mana pun,tapi awat depa pandai sgt?Sedangkan aku,terpaksa mengulang 2-3 kali barulah aku paham.Kan bagus klo aku baca sekali,ingat semua bnda.Barulah aman hidup aku.Tapi,x bolehkah untuk aku bersyukur?Cubalah tengok orang yang bawah pada aku.Yang hafal sampai lima sampai enam belas kali x ingat2?At least,kita stay up smpai lewat malam,then kita dapat apa yang kita nak kan?huh..bersyukurlah..x ada orang yang perfect kat dalam dunia ni.Klo lah aku diberi pilihan,aku nak jugak cantik macam Katie Holmes,suami hensem macam Tom Cruise,badan cantik macam Beyonce,suara sedap macam Taylor Swift,berbakat macam Emma Watson,kaya macam Paris Hilton.Tapi apakan daya,aku bukan mereka.Aku adalah aku,yang berpijak dalam alam reality.Kalaulah aku jadik macam depa mungkin jugak aku akan jadik mangsa fesyen macam Lady Gaga?Mungkinkah?Sebab aku cantik?Makanya,aku nak semua orang kenai aku,aku rasa aku hot,tapi aku x sedaq yang api neraka lagi hot.Mungkin kah?
       
         Bila aku sampai bumi mesiq ni,barulah terbuka sikit pemikiran aku yang sebelum ni aku sedaq yang pemikiran aku sebenaqnya sempit.Bila tengok orang pakai IPhone,IPad,IPod,BB,ada Sony DSLR,ad laptop Apple aku kata depa hebat,pakai semua yang sophisticated.Depa dah lah pandai,cun,kaya..semua ada..Tapi tengoklah..Ramai lagi yang miskin,anak2 di jalanan mengutip sampah,x pi sekolah,berkejaran dengan org ramai sebab mintak sedekah,musim sejuk tapi saratoga x dak.Klo x pernah naik kapai terbang,kita mesti nak sgt2 naik kapal terbang.X bolehkah kita tengok depa yang naik keldai? Klo kita x mo makan yang murah2,semua nak makanan yang mahai2 saja,x bolehkah kita tengok depa yang cuma makan roti 20 keping yang berharga 1 genaih bersamaan 50 sen?Oh no.Aku mmg manusia yang demand.
       
         Bumi Mesiq banyak ajaq aku dari segala hal.Nak habaq awai2,mesir x best..Tapi pernah dengaq dak ungkapan finding pearls behind the sands?Ha,ni lah tempatnya.Universiti kat sni nak compare ngan uni.malaya yang aku hidup dulu mmg jauh langit dengan bumi lah.Uni malaya ada kolam renang,ad tempat main tenis,ada kolej kediaman yang ada makanan sedap2,kat sni..mmg anda semua x kan jumpalah kan.Yang anda jumpa makan tokmiyah yang satu genaih dapat 8 bijik.Rasa dia..SEDAP.okeylah,ada sedikit penipuan di situ.Sedaplah jugak,bersyukurlah dapat jugak makan.Tapi kat sinilah perjuangan bermula.Mujahadah nak jadik muslimah kot.hehe.Kat sini ada usrah.Aku yang dlu tahap jahil gila,akak senior ajak aku join usrah.Usrah best woo..Banyak bnda yang aku tau selama ni.Kat msia,asal org mula bukak mulut pasai agama ja,mula la nak kata "haisy,minah or mamat ni,dok buat alim pulak"..Tapi kita kna lah amik tau pasai Islam.Kita kan Islam.Mungkin nak jadik baik,malu kot?X mengapalah,semoga orang yang macam ni diberi hidayah.Lecturer kat sini baik2.Klo x paham,suruhlah dia ulang sampai 20kali pun,nescaya dia akan ulang tanpa kata "hangpa ni makan apa bnda la,smpaii orang ajaq 2-3 kali x boleh2?"..depa cuma senyum dan ulang balik tanpa kata apa2.Mereka sgt menghargai ilmu.Tapi budak arab,erm.....selalu ja carik gaduh ngan depa.hahahah...Tapi lecturer anatomy,physiology,Biochem mahupun Histology,walaupun muka depa hensem,depa botak kat tengah..x percaya?Tengok lah. .Nampaknya aku dah lari tajuk dari apa yang aku nak habaq ni.

u see?Bersyukurlah dapat makan tomiyyah.Tengok Darfur!
         
       Okey,aku mmg suka tulis panjang2 dan merapu sikit2,sebabnya otak aku bukan otak yang serius dan memikirkan masalah sejagat semata2,aku cuma nak release tension dengan menulis.Diluaq pun,aku bukan jenis serius pun,dok buat lawak bodoh ja memanjang,no wonderlah aku x pandai2 sampai lani.Perfect.Jikalah semua bnda yang kat dalam dunia ni,usaha sikit,natijahnya perfect..Maka akan wujudlah manusia2 yang malas berusaha dan x matang.Nak dijadikan cerita ataupun contoh.Cuma masak air,makanya air itu akan bertukar menjadi air sirap.X bukan2.Aku cuma bagi contoh yang langsung x relavan.Aku nak habaq sebenaqnya yang,lagi banyak kita usaha,lagi banyak kita alami kesusahan,yang 2 lagi baik.Sebab dengan susahlah,we can build our maturity..Orang lempaq kita kat hujung dunia pun insyaAllah boleh survive  klo nak compare ngan org perfect yang hidup dalam aircond 24 jam.So,bersyukurlah,Allah kurniakan kita kesusahan untuk kita berusaha.Allah kira setiap titik peluh yang mengalir bila hangpa semua penat buat latihan calculus yang susah 2.heheh.
I naik keldai ok jer,sampai jugak ke souq gaban nak pi bli ikan.x payah naik lamborghini pun?
-Pak Cik Macho-
       
    Nak perfect dari segi suara mahupun kecantikan,aku rasa 2 semua idaman setiap manusia kot.Tapi kan,okey ja suara x sedap pun,sekurang2,x da lah hangpa akan buang masa melangut kat karoeke kan?Nak muka cantik,senang ja.Baca quran,hapai quran,cahaya lagi cantik berseri dari wajah taylor swift yang comei lote 2.okies.entry aku merepek,aku out dlu.salam.
Dia mungkin bijak,cantik,berbakat,tapi dia Yahudi.Kita bersyukur sebab diberi nikmat Iman dan Islam kan?
-Natalie Portman-
Tgok oprah.X cun pon kan?Tapi oprah,programme dia bermanfaatlah lah jugak serta ramai ja peminat.X perlu cantik pun kan? Ce..Cer..Tengok Oprah Winfrey Show


-Oprah Winfrey-

Emma Watson.Awat hg cantik sangat?Aku jelez lah jugak tengok Daniel Radcliff berlakon ngan hg.Tapi x pa,jangan berlakon dengan David Archuletta sudah.Dia cuma boleh menyanyi dengan aku.Eh?


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق